0096: PETUAH UNTUK MENJAGA KESEHATAN ZAKAR

Oleh: Hakam Ahmed ElChudrie




Petua Untuk Menjaga Kesehatan Zakar Anda


a. Kesehatan zakar lelaki bergantung kepada kesehatan. Kesehatanbanyak bergantung pada apa yang dimakan dan diminum. Jaga kesehatanagar tidak menghadapi masalah kencing manis (diabetes). Diabetes bisa menyebabkan impotent. Impotent bagi penghidap diabetes tidak secara mendadak. Ia mengambil masa antara 10 ke 15 tahun untuk berlaku.

b. Kurangkan gula dalam minum dan makanan. Jika anda tidak mau kecewa atau menghadapi masalah impotent, jaga kesehatan dengan kurangkan gula sekarang juga. Mintalah air kurang manis dan gantikan roti dan kue manis dengan buah-buahan.

c. Bagi penghidap diabetes, kurangkan pengambilan gula. Jangan tinggalkan rawatan perubatan, kurangkan berat badan kepada yang bersesuaian dengan usia, makan makanan yang sehat dan bersenam. Bertindak awal.

d. Penyakit tekanan darah tinggi juga boleh mengurangkan kemampuan zakar lelaki untuk bertahan lama. Ini adalah karena kemampuan batang zakar mengeras adalah berkaitan dengan aliran darah. Kencing manis dalam jangka masa panjang mengecilkan saluran darah dan merusak saluran darah halus. Darah tinggi pula mengganggu aliran darah yang baik ke zakar lelaki.

e. Begitu juga dengan kegemukan. Lemak, terutama dalam saluran darah, akan menyumbatkannya. Terutama sekali saluran-saluran jalur darah sekitar jantung. Ia bukan saja meninggikan resiko penyakit jantung, malah meninggikan resiko kemampuan lelaki bertahan lama diranjang. Nafas semakin pendek dan aktivitas biasa seks, umpama aktivitas lasak akibat jantung terlalu bekerja keras. Kurangkan pengambilan makan berlemak terutama lemak tepu yang biasa digunakan untuk membuat makanan cepat saji dan ringan. Lemak tepu ini yang sukar dicerna dan selalu menyumbatkan salur darah.

f. Makan makanan yang berkhasiat dan rendah lemak tepu. Lakukan senam ringan setiap masa. Tingkatkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan. Kurangkan gula dan pengambilan garam. Sebagai penambahan asparagus dan buah pisang bisa meningkat libido lelaki.


ref: Ensiklopedia Petua Melayu Lama


0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © KAJIAN ISLAM SEPUTAR SEKS - DONK 2014-2015
Ikuti Kami di Facebook & Fans Page